Mensen die zelfmoord plegen, hoevaak hoor je het wel niet? Vaak zeggen mensen direct ; 'het is laf, zo egoistisch, ze zouden is aan de mensen die ze achterlaten moeten denken'.
Maar ligt het allemaal wel zo simpel?
Ik vraag me af of de mensen die dat roepen, zelf wel eens iemand hebben verloren door zelfmoord. Ik heb iemand verloren door zelfmoord, ik denk daarom ook dat het niet terecht is om het te zeggen. Er zijn namelijk genoeg mensen die totaal geen nut meer in het leven zien.. (denk aan; ziekte's, grote verliezen.) Voor deze mensen kan de dood een oplossing zijn, een verlossing van het leven.. Ook al is dat voor veel mensen erg moeilijk voor te stellen..
Natuurlijk zullen er ook genoeg mensen zijn die deze keuze in een opwelling maken, wellicht zijn hun dan ook wel laf.. Maar om nou iedereen over 1 kam te scheren, gaat mij toch te ver.
Hoe denk jij hierover? Zelfmoord plegen, laf/egoistisch of niet?
Laatst aangepast op 21-12-2009 17:36:00 door een crew member.
het is niet laf, de mensen die dat doen, hebben heus wel een reden waarom ze een einde aan hun leven doen. ze doen het echt niet omdat ze egoistisch zijn; ja ze laten mensen achter met pijn . maaar ik denk dat ze dat zelf niet meer doorhebben omdat ze zelf meer pijn hebben.
het is niet laf of iets maar somige mensen weten niet hoe ze met een bepaalde gevoel om moeten gaan zoals een persoon die elke dag gepest woord!! in america was der een jongen van 13 die zich zelf vermoord heeft omdat hij niet meer tegen het gepest kon!zelfmoord is de makelijkste uit weg voor iets
Ik vind het niet laf, ik heb er juist wel respect voor, niet voor de daad, maar voor de uitvoering, gewoon omdat ik er helemaal eng van wordt dat je jezelf zoiets aan kan doen of jezelf tot zoiets toe kan zetten. Ik vind dat je daar best wel wat lef voor nodig hebt, en egoistisch, tja ik snap waarom mensen dat denken, maar als er echt zoveel mensen om je geven en als je zoveel vrienden zou hebben, dan zou je volgens mij ook niet dood willen hebben. Mensen zeggen vaak domme dingen zonder dat ze besef hebben wat het aanricht, dus hou een beetje rekening met elkaar en laat iemand in zijn waarde al heb je er nog zo'n gore kuthekel aan diegene. wat heeft diegene eraan dat je dat laat weten, en wat heb jij eraan om het te zeggen, je wordt er zelf ook niet beter van. AMEN.
Ligt eraan op welke manier, ik maak vooral nu zelfmoord(pogingen) mee en je ziet dat er veel mensen voor de trein springen. Ik zal je zeggen dat het absoluut niet fijn is voor de machinist/conducteur en ook niet voor de hulpverleners. maar sommige gebruiken een overdosis en dat valt ook onder zelfmoord. Dus dat vind ik beter kunnen dan voor de trein springen. Maar kortom vind ik het dus laf.
licht eraan waarom diegene zelfmoord heeft gepleegt .. maar als het om pesten ofzo gaat vindt ik het wel laf en egoistisch .. want pesten kun je oplossen dat is het juist!
Laatst aangepast op 21-10-2010 21:15:00 door een crew member.
Ik vind het niet laf! Myn beste vriend heeft zelfmoord gepleegd(hij heeft zich opgehangen in het trappenhuis van z'n oma!17jr.!) & waarom is nooit bekent, niemand weet het! Voor sommige mensen is het de oplossing, al vind de buitenwereld het niet! Maar het is fucking erg voor de buitenwereld! Het doet fucking veel pijn, ookal is het al weer bijna 2 jaar geleden!
Ik vind het niet laf. Soms kan je je zo gevangen voelen in je eigen lichaam of wat dan ook door wat dan ook. Dat doet zeer. En soms lijkt dat dan de enige uitweg. Of dat ook zo is... Dat is wat anders... Maar pas als je er zelf voor gestaan hebt en ECHT ervoor gestaan hebt vind ik dat je kan zeggen of het laf is ja of nee. Want zo makkelijk licht het vaak niet om jezelf uit het leven te willen gooien. Het is niet zo zeer dat je dood wil maar vaak wil je gewoon een ANDER leven. En ja daar moet je zelf voor vechten en knokken maar soms kan zo'n gevecht zo lang duren dat je het even allemaal niet meer weet. Doet het voor de buitewereld zeer?? Zeer zeker voor 100%. Doet het voor het persoon in kwestie zeer?? Nou dat lijkt me toch wel. Kortom ik vind het niet laf tis misschien niet de oplossing maar het is wel een gevoel die je soms kan hebben.