Psoriasis (psoriasis vulgaris) is een chronische huidaandoening, waarbij de epidermis versneld nieuwe cellen aanmaakt. Dit uit zich in de vorm van lokaal sterke afschilfering van huidschubben. Periodes van vermindering van de symptomen worden afgewisseld met periodes waarin de ziekte verergert. De aangedane huid van een psoriasis patiënt vernieuwt zich in 6 à 7 dagen; bij niet-patiënten is dit 26 à 27 dagen. De structuur van de zich vernieuwende huidlagen wijkt echter belangrijk af van normaal. Psoriasis is
niet besmettelijk. Ongeveer 2% van de wereldbevolking heeft de aandoening, alleen bij Zuid-Amerikaanse Indianen is ze veel zeldzamer. Genetische factoren spelen hierbij ook een rol.
http://i37.tinypic.com/dhedkw.jpg
dit is bijvoorbeeld een plaatje van psoriasis, redelijk erge versie.
typ op google maar eens in: Psoriasis, en dan afbeeldingen, dan kun je zien wat het is (er staan wel super erge versie's van psoriasis er op hoor)
Ik heb dus zelf ook psoriasis, mijn hele familie heeft het. Sommige van ons hebben het op hun lichaam en sommige inwendig. Ik heb het vooral in mijn haar en als mensen het soms zien (het lijkt op roos, alleen zit het vast op mijn hoofdhuid.. ) zeggen ze ieeeel je hebt roos blablabla. Maar bij ons is het ook heel veel dat het in de gewrichten zit, en dat lijkt een beetje om reuma. Psoriasis jeukt ook echt verschikkelijk.
Mijn vraag was nu dus, Wat vinden jullie hier van, als jullie mensen zo erg zien en hoe zouden jullie er mee omgaan. Kennen jullie zelf mensen met psoriasis of heb je het zelf?Laatst aangepast op 26-7-2010 18:37:00.